1920 Ice-Flight Airmail

5 Mk, Ice-Flight supplementary stamp

Official day of Issue: March 13, 1920 Perforation: Imperforate Issued: 238.315

Yllä jäälentomerkin pari vuodelta 1920. Värit painettiin tässä järjestyksessä: ensin musta, sitten sininen ja kolmanneksi keltainen.

OBS. When you want to translate the Finnish text in any language, try GOOGLE TRANSLATE. It is an excellent weapon. Just paste the Finnish text, transfer it to Google Translate and you will be quite happy.

Karl Triumphin suunnittelema kolmikulmainen 5 mk:n merkki oli jäälentoihin liittyvän lentopostin lisämaksu. Sen lisäksi postilähetykset piti varustaa tavallisilla postimerkeillä. Toistetaan: tämä lentopostimerkki oli tarkoitettu vain yhtä tarkoitusta varten, jääolosuhteista johtuen lennättämään postia Suomenlahden yli Tallinnasta Helsinkiin. Sattuneesta syystä sellaisia lentoja oli vain 15.3.1920 ja kuljetukseen tarvittiin 2 konetta. Aidosti kulkeneissa kirjeissä tuloleiman pitäisi siis olla myös 15.3.1920. Osa postia on kuitenkin tuloleimattu 16.3.1920, koska postia oli niin paljon. Jäälentopostimerkin virallinen ilmestymispäivä oli 13.3.1920, mutta merkki on ollut myynnissä jo 11.3.1920. Tuona päivänä leimattuja, aidosti kulkeneita lähetyksiä nimittäin on tavattu. Myöhäisin lähtöleimaus on 14.3.1920.  Merkin virallinen käyttökelpoisuusaika oli 1.10.1923 saakka, mutta 15.3.1920 jälkeen ainuttakaan jäälentoa ei lennetty. Virolainen lentoyhtiö Aeronaut oli lentomerkin valmistuttaja ja myyjä. Aeronautin johtajana toimi siihen aikaan Anton Teetsov, ja hän oli myös tunnettu virolainen filatelisti. Vuoden 1920 jäälentomerkki sai uuden elämän, kun kaikenlaiseen lentämiseen tarkoitettuja lentomerkkejä valmistettiin ylipainamalla vuoden 1920 jäälentomerkkejä.




Yllä oleva kohde on aidosti lentänyt “jäälento-kirje” varustettuna juuri ilmestyneellä jää-lentolisä-merkillä. Saajana on tunnettu suomalainen filatelisti Lennart Sipola Tampereelta. Hänelle on tullut samalla lennolla kirjeitä useita kappaleita. Tämä kirje on lähtöleimattu Tallinnassa 12.3.1920. Itse fyysinen lento (2kpl) tapahtui 15.3. Kirjeen takana on kaksi tuloleimaa; toinen on Helsingin leimaus 15. III. 1920 ja Tampereelle kirje on tullut 16. III.1920. Kirjeellä on tavallisia postimerkkejä 2 Mk. 50 pennin arvosta ja se on oikein; 1 Mk 25 kirjeestä ja 1 Mk 25 p rekisteröinnistä.

Aidoissa "jäälento-kirjeissä"  pitäisi olla tuloleima kuten alla (osa tosin on tuloleimattu 16 III):



Please, observe: the next letter IS NOT GENUINE ICE-FLIGHT letter but quite near.




Tämä kirje on lähtenyt Tallinnasta 18.3.1920 Saksan Greifswaldiin, jonne lähetys leimauksen mukaisesti on saapunut 28.3.1920. Kirjeellä on monenlaista merkintää, joista yksi on Tallinnan sensuurin kolmikulmainen leima 38. Ei ole tiedossa mitä kautta kirje on kulkenut Saksaan. Tuohon aikaan kirjaus ulkomaankirjeelle oli 1,25 mk ja 15 g. kirje ulkomaille maksoi 1,25 mk, joten 2,50 mk arvosta postimerkkejä on oikein. ”Öhupostiga” on näköjään ollut toivelistalla, mutta jäälennolla tämä kirje ei ole ollut mukana. Kirje on silti voinut mennä Helsingin kautta Saksaan, mutta kulkenut laivalla välin Tallinna-Helsinki.



The above picture is taken from the Eo Vaher’s excellent article in Eesti Filatelist # 18-19, 1976.


Alla olevalla neliöllä on 8 mahdollista paikkaa kokonais-arkilla. Lähempi tutkimus osoittaa, että sen sijainti on vasemmasta arkin puoliskosta, sen oikeasta alakulmasta: L87-90 // L97-100.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti